Udlevering af sterilt injektionsudstyr

Værdighedsreform - Puljeopslag.

Baggrund

Gratis og let adgang til sterilt injektionsudstyr er sammen med stofmisbrugsbehandling blandt de vigtigste forebyggende indsatser mht. at undgå hiv, hepatitis og andre smitsomme sygdomme samt injektionsskader og deraf følgende komplikationer som svære infektioner og amputationer blandt personer med et intravenøst stofmisbrug.

For at endnu flere kan få gavn af sterilt injektionsudstyr er der med regeringens værdighedsreform afsat 3,0 mio. kr. i 2025 og derefter 6,0 mio. kr. årligt (varigt) til at give civilsamfundsorganisationer, som også på dette område kan udgøre et væsentligt supplement til den kommunale indsats, bedre mulighed for at udlevere udstyret.

Indenrigs- og Sundhedsministeriet opslår på denne baggrund en pulje, hvorfra civilsamfundsorganisationer, som er i kontakt med de mest udsatte borgere, kan ansøge om tilskud til indkøb og udlevering af sterilt injektionsudstyr som led i en øget indsats.

Formål

Tilskud fra puljen skal anvendes til indkøb og udlevering af sterilt injektionsudstyr som led i en øget indsats.

Der kan ansøges om tilskud i op til fire driftsår. Der kan ikke ansøges om tilskud til eksisterende, uændret indsats.

Hvem kan ansøge?

Civilsamfundsorganisationer, som fx gennem deres drift af herberger og væresteder samt gadeplansarbejde er i kontakt med de mest udsatte borgere, kan ansøge om tilskud fra puljen.

Hvordan vurderes ansøgningerne?

Der vil i forbindelse med fordelingen af puljemidlerne bl.a. blive lagt vægt på udleveringsindsatsens tilrettelæggelse, herunder hvorvidt der i forbindelse med stillingtagen til, hvilket udstyr der udleveres, samt hvorfra og hvordan det udleveres, dels tages udgangspunkt i omfanget og karakteren af det lokale stofmisbrugsmiljø, dels sker inddragelse af stofbrugere. Der vil desuden blive lagt vægt på, hvorvidt indsatsen løbende monitoreres med henblik på tilpasning ved behov. Der vil endvidere blive lagt vægt på, hvorvidt der er en plan for returnering af brugt udstyr, fx med opstilling af lettilgængelige kanylebokse. Der vil herudover blive lagt vægt på, hvorvidt der i forbindelse med udleveringen rådgives – mundtligt og/eller skriftligt, fx én-til-én, på infoskærme og/eller i en folder/informationskort i evt. færdigpakkede kits med udstyr – om fx udstyr, injektionspraksis, risiko for smitteoverførsel og overdosis, behandling af overdosis og sikker håndtering af brugt udstyr samt muligheden for stofmisbrugsbehandling.

Når lønudgifter indregnes på grundlag af en beregnet timesats, skal der anvendes en beregningsteknisk årsnorm på 1.649 timer for den beregnede timesats. Årsnormen svarer til et årsværk på 1.924 timer fraregnet ferie og søgne-/helligdage. Det givne tilskud dækker hermed feriepenge, mens der ikke gives indirekte tilskud til andre formål, der ikke er knyttet til projektet.

Der kan gives mulighed for at anvende en timesats, der er op til 20 pct. højere end den timesats, der opgøres ved anvendelse af den beregningstekniske årsnorm.

Ansøgningsskema og frist mv.

Nærmere oplysninger om kriterierne for at ansøge om tilskud fra puljen, ansøgningsskema og vejledning om udfyldelse af ansøgningsskema kan findes i boksen til højre.

Senest opdateret 12-09-2025
Spørgsmål

Generelle spørgsmål:
Lars Petesen,
Chefkonsulent
Tlf. 22 42 84 22
Mail: lpe@sum.dk

Spørgsmål om økonomi og administration:
Camilla F. V. Jacobsen
Specialkonsulent
Tlf. 23 47 61 94
Mail: cfvj@sum.dk

Frist og ansøgningsskema

Ansøgningsfristen er fredag den 17. oktober 2025

Hent ansøgningsskema og budgetskema

Ansøgninger skal sendes til sum@sum.dk og cc til lpe@sum.dk