Baggrund
Mange af de mest socialt udsatte er afhængige af stoffer for at få hverdagen til at hænge sammen.
Det er en svær og sårbar situation at være i. At skulle finde et hjørne i et parkeringshus eller en kældernedgang og konstant se sig over skulderen.
Derfor er der allerede etableret stofindtagelsesrum i København, Aarhus, Odense og Vejle, så det er muligt at indtage stoffer i værdige og trygge rammer. Med kvalificeret personale, der kan gribe ind med livreddende førstehjælp, hvis det er nødvendigt.
Den mulighed skal flere have gavn af. For at skabe bedre muligheder for at etablere stofindtagelsesrum flere steder i landet og for at udvide kapaciteten i dem, der allerede findes, er der med regeringens værdighedsreform afsat 15,0 mio. kr. i 2025 og derefter 30 mio. kr. årligt (varigt) til flere stofindtagelsesrum og til kapacitetsudvidelse af eksisterende rum.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet opslår på denne baggrund en pulje, hvorfra kommuner kan ansøge om statslig medfinansiering dels til at etablere og drive nye stofindtagelsesrum, dels til at udvide kapaciteten i eksisterende rum.
Formål
Tilskud fra puljen skal anvendes til medfinansiering af:
- Etablering og drift af nye stofindtagelsesrum
- Udvidelse af kapaciteten i eksisterende rum, fx i form af etablering af flere indtagelsespladser og udvidelse af åbningstider
Der kan ansøges om tilskud i op til fire driftsår. Der kan ikke ansøges om tilskud til eksisterende, uændrede tilbud.
Hvem kan ansøge?
Alle kommuner kan ansøge om tilskud fra puljen.
En kommune, som ansøger om tilskud fra puljen, forudsættes at egenfinansiere udgifter som minimum svarende til tilskuddet fra puljen.
Ved ansøgning om tilskud til statslig medfinansiering af etablering og drift af et nyt stofindtagelsesrum forudsættes det, at kommunen tillige ansøger om Indenrigs- og Sundhedsministeriets tilladelse til etablering og drift af stofindtagelsesrummet, jf. § 3 b i lov om euforiserende stoffer, og at ansøgningen om tilladelse indeholder de oplysninger, som kræves efter § 7 i bekendtgørelse om stofindtagelsesrum, hvilket bl.a. vil sige oplysninger om, at ansøgningens nærmere indhold er udformet under inddragelse af den lokale politikreds, samt om stofindtagelsesrummets beliggenhed og åbningstider.
Stofindtagelsesrummet vil enten kunne drives af kommunen selv eller af en selvejende institution med driftsoverenskomst med kommunen.
Ved ansøgning om tilskud til statslig medfinansiering af udvidelse af kapaciteten i eksisterende rum skal kommunen være opmærksom på, at kommunen efter § 8 i bekendtgørelse om stofindtagelsesrum efterfølgende skal give Indenrigs- og Sundhedsministeriet meddelelse om foretagelse af ændringer med hensyn til de forhold, hvorom der er givet oplysninger i forbindelse med ansøgningen om tilladelse til stofindtagelsesrummet.
Når lønudgifter indregnes på grundlag af en beregnet timesats, skal der anvendes en beregningsteknisk årsnorm på 1.649 timer for den beregnede timesats. Årsnormen svarer til et årsværk på 1.924 timer fraregnet ferie og søgne-/helligdage. Det givne tilskud dækker hermed feriepenge, mens der ikke gives indirekte tilskud til andre formål, der ikke er knyttet til projektet.
Hvordan vurderes ansøgningerne?
Der vil i forbindelse med fordelingen af puljemidlerne bl.a. blive lagt vægt på omfanget og karakteren af stofmisbrugsmiljøet, hvor målgruppen for stofindtagelsesrum indtager stoffer, og hvor der enten ikke allerede er stofindtagelsesrum, eller hvor kapaciteten, fx antallet af indtagelsespladser og åbningstiderne, i eksisterende stofindtagelsesrum ikke er tilstrækkelige.
Ansøgningsskema og frist mv.
Nærmere oplysninger om kriterierne for at ansøge om tilskud fra puljen, ansøgningsskema og vejledning om udfyldelse af ansøgningsskema kan findes i boksen til højre.